Κυριακή, 09 Απριλίου 2017 13:16

Και μετά;

Γράφει ο Σπύρος Παπασπύρος

Ας υποθέσουμε ότι ξεπερνάμε την αξιολόγηση με το "καλό κυβερνητικό σενάριο" ή το κακό που υποστηρίζει το σύνολο της αντιπολίτευσης και πιστεύει -σύμφωνα με τις μετρήσεις- η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών. Δηλαδή κλείνει η αξιολόγηση τώρα ή Μάιο ή αρχές φθινοπώρου και αποφεύγονται οι εκλογές έως τότε. Μετά τί;

Με παρούσα την επιβράδυνση της οικονομίας την εκροή καταθέσεων, αύξηση του δανεισμού από τον ELA, μπορούμε στο χρόνο που απομένει να πετύχουμε ρυθμό ανάπτυξης 2-3% και στα μέσα του ‘18 να επανακτήσουμε φερεγγυότητα για δανεισμό από τις αγορές; Οι περισσότεροι έγκυροι αναλυτές το θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο. Η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (αν δεν χαθεί) βοηθά  αλλά δεν λύνει το πρόβλημα χρηματοδότησης -πλέον- αφού η κυκλοφορία των ομολόγων θα παραμείνει εντός της ζώνης του Ευρώ. Η παραμονή του ΔΝΤ ή μή ή η τεχνική παρουσία του είναι ένα θέμα που έχει σαπίσει και πέρα από τα "προσφερόμενα" για ελάφρυνση χρέους από την ΕΕ  -και όχι διαγραφή- δεν έχει τίποτε να προσφέρει στην πράξη εκτός από σκοπιμότητες.

Άρα πάμε σε νέο -ομολογημένο ή όχι- 4ο μνημόνιο; ποιές χώρες και ποιά Ευρώπη μπορεί να το στηρίξει; όταν είτε έτσι ή είτε αλλιώς θα είναι  απόδειξη αποτυχίας και, η κατηγορία για "βαρέλι χωρίς πάτο" αποκτά  "έδαφος". Και πάλι "γινόμαστε το βαρίδι" για την ευρωπαϊκή οικονομία. Αυτά μπορούν να ανατραπούν  με αλλαγή στην Γερμανία και ανακατανομή των ρόλων στο πλαίσιο  του ίδιου μεγάλου συνασπισμού; φοβάμαι ότι είναι όνειρο θερινής νυκτός.

Μπορεί στον λαβύρινθο των αδιεξόδων να γίνει το "θαύμα" δηλ. με "επιδόσεις" -άντληση πόρων με υπερφορολόγηση και μείωση κατανάλωσης- με διαρκή φθορά της πραγματικής οικονομίας να βγούμε, να αυξηθεί η απασχόληση, να έχουμε ανάπτυξη, να ανακοπεί η τροχιά επέκτασης της φτώχειας;

Με ποιές  προϋποθέσεις και συνθήκες λύνεται η εξίσωση; Με την κυβέρνηση να αναζητεί την αυτοεπιβεβαίωση και επιβίωση σε αφηγήματα  και "αριστερό" διακύβευμα για εκλογές τώρα ή αργότερα ή την ΝΔ που έχει "χαθεί" στην πλοκή της εξίσωσης και ανάλογη  βουλιμία για εξουσία;

Τότε τί, πώς, ποιός; ο λαός;  μπορεί;  και αν ναι, πότε θα αναδείξει άλλες λύσεις; Ολικό αδιέξοδο; υπάρχει απάντηση; φοβάμαι πως όχι και για να προκύψει χρειάζεται σκέψη και πράξη πολλών. Η λυσιτελής πρόταση γίνεται όλο και πιο σπάνια στο υφιστάμενο πλέγμα. Το μόνο που ίσως διαθέτουμε είναι μια συνθήκη: την αλλαγή της "δημοκρατίας" των κομμάτων σε "δημοκρατία των πολιτών" ως αφετηρία σαφών στόχων αλλαγής, υπευθυνότητας, ρηξικέλευθων τομών. Η συνταγματική αναθεώρηση είναι ένας δρόμος. Το "κυρίαρχο" δίπολο όμως, είναι κολλημένο σε στερεότυπα και άλλοι φορείς, πραγματικά ανανεωμένοι ή νέοι, σε έλλειψη. 

Το μετά πολύ θολό και με τον κίνδυνο να "κλείσει" η αξιολόγηση όχι όμως και η διαπραγμάτευση για την προσαρμογή προς τα κάτω με υποσχετικές για το χρέος αλλά με διπλή κατεύθυνση: και εντός και εκτός ευρώ. Το μετά των απλών ανθρώπων είναι σε  χάσμα συμβατότητας με το μετά των κομμάτων. Απαιτείται  γενναιότητα και ειλικρίνεια για να πάμε  διαφορετικά. Στην πολιτική μετρούν προθέσεις, αποτελέσματα, ιδέες αλλά και αντανακλαστικά -κάτι που αφορά και την κοινωνία - δηλ. η κατάλληλη στιγμή ή αλλιώς στην γλώσσα του μπάσκετ το σωστό timing.  Εξαντλούνται τα περιθώρια και ανανέωση -για άρση μέτρων εξαθλίωσης και χρόνου- μόνο με σοβαρή πολιτική-κοινωνική δυναμική συμμετοχής  και όχι πολιτικών προσώπων ή "κορυφών"- μπορεί και να πετύχουμε!

Του Σπύρου Πεταρούδη

"Έστησ' ο ερωτας χορό 

με τον ξανθόν Απρίλη "

Κι ο Τσίπρας ετοιμάζεται 

μέτρα να εξαγγείλει 

 

Σκεπτόμενος τους δανειστές 

πως θα ανακουφιστούνε 

Φροντίζει κι άλλο οι Έλληνες 

να εξαθλιωθούνε 

 

Συντάξεις αν περικοπούν

και οι μισθοί επίσης 

Θα κλείσουνε επιτυχώς 

οι αξιολογήσεις 

 

Θα νοιώσουνε καλύτερα 

οι ξένοι που ...βοηθάνε...

Αν βλέπουνε τους Έλληνες 

στο δρόμο να πεινάνε 

 

Σκληρά διαπραγματεύεται 

ο Ευκλείδης στις Βρυξέλλες 

Με την Αχτσιόγλου δίπλα του 

κι άλλες πολλές κοπέλες

 

Κι οταν κοιτάνε οι όμορφες 

με θαυμασμό τον γόη ...

Τον ανεβάζει ψυχικά 

Του δίνει κι άλλο ...μπόι

 

Αισθάνεται ποιό δυνατός 

για να συνομιλήσει ...

Κι αν τον κοντράρουνε πολύ

δεν θα λιποθυμήσει 

 

Με την Αχτσιόγλου στήριγμα

δίνει μεγάλο αγώνα ...

Ομως κι οι ξένοι τού πανε 

να 'ρθεί με κηδεμόνα 

 

Σου λέει ο πιτσιρικάς 

λέει ότι του κατέβει ...

Ας ειναι κάποιος δίπλα του 

να μην μας τα μπερδέυει

 

Και τώρα αν θέλει ο Θεός 

το χέριτου ας βάλει ....

Οι ξένοι αποφασίζουνε

για την Ελλάδα πάλι 

 

Το ελληνικό το πρόβλημα 

κατάντησε αηδία ...

Κι ακόμα συνεχίζεται 

η ίδια κοροϊδία ..!

Κυριακή, 02 Απριλίου 2017 12:30

Σκιαμαχίες !

Γράφει ο Σπύρος Παπασπύρος* 

Κάθε φορά που έρχεται η αξιολόγηση ένα περίεργο συναίσθημα μας κυριεύει, κάτι ως να γίνεται "απόβαση" στην χώρα, την  ζωή μας.Ακούμε διάφορα περί εργασιακού, κοινωνικού κεκτημένου, ζωηρές δηλώσεις για καλούς και κακούς και ψάχνουμε να διακρίνουμε κάποιες άκρες, αλλά στο τέλος του κύκλου το κενό που νοιώθουμε είναι μεγαλύτερο από τον προηγούμενο.Περισσότερο "αδειασμένοι" αφού πάμε χωρίς αλήθειες, ειλικρίνεια,  ενιαίο και κοινό πρόγραμμα οδήγησης.

Η κρίση -τόσο εδώ, που οι περικοπές είναι και στα βασικά (είδη διατροφής κα) όσο και στην Ευρώπη- σε συνδυασμό με την εισαγωγή νέων  τεχνολογιών στην παραγωγή έχει επιφέρει μεγάλες μεταβολές και προκλήσεις που παραμένουν αναπάντητες και εκτός δημοσίου διαλόγου.Η δομή της αγοράς εργασίας, των οικογενειακών προϋπολογισμών, η ίδια η φύση της απασχόλησης, ο χάρτης ανισοτήτων τροποποιούνται διαρκώς -όλο πιο οδυνηρά-  στην μικροοικονομία της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων.

Μπορεί να μετράμε τα εισοδήματα ατομικά και την φτώχεια στην βάση των νοικοκυριών αλλά στο ερώτημα: αν είναι υψηλότερος ο κίνδυνος της φτώχειας, σήμερα -που υποτίθεται ότι πάμε για έξοδο από την κρίση και ανάπτυξη πανευρωπαϊκά- τα στοιχεία και οι έρευνες δίνουν, δυστυχώς, καταφατική απάντηση. Κάτι που διακρίνεται και στις πέντε υπο-ομάδες των νοικοκυριών: με πολύ υψηλή, υψηλή, μεσαία, χαμηλή και πολύ χαμηλή δουλειά. Το μοτίβο είναι ανομοιογενές στην Ευρώπη, πριν την κρίση και εντάθηκε η απόκλιση  κατά την διάρκειά της. Τα δε "ευρωπαϊκό εργασιακό, κοινωνικό κεκτημένο" είναι άνευ υπόστασης μεταξύ των χωρών αλλά και διαφορετικών ομάδων ανθρώπων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ανάμεσα στις συμβατικές ρυθμίσεις για την αγορά εργασίας και την "αυτονομία", την ποσότητα και ποιότητα, την ένταση, τις τυπικές και άτυπες μορφές απασχόλησης (τις σταθερές και περιοδικές, τις ελαστικές και μη) και την συσχέτιση με τις ανάγκες και την σύνθεση των νοικοκυριών (μονογονεϊκές, ηλικιωμένοι,άνεργοι κα) έχει σημάνει η "ώρα μηδέν" για την ευστοχία διακηρύξεων και την καταλληλότητα πολιτικών.

Επομένως μαζί με τα παραδοσιακά εργαλεία (κατώτερος μισθός, προγράμματα κατάρτισης, δίκτυο κοινωνικής προστασίας) πρέπει να εφαρμοστούν και καινούργιες λύσεις: σύζευξης αναπτυξιακών και κοινωνικών επενδύσεων, πολιτική παροχών ανεργίας με διάσταση οικονομικού σταθεροποιητή, με οικονομικά και φορολογικά κίνητρα υπέρ της εργασίας. Οι νέες πρακτικές και πολιτικές φροντίδας, ανάπτυξης και αξιοποίησης του ανθρώπινου - κοινωνικού κεφαλαίου, της ανανέωσης του, με ευφυείς, λεπτές και "επιλεκτικές" επιλογές, με κλειδιά για τα "αναποδογυρίσματα" από την τεχνολογική πρόοδο στα μέσα παραγωγής, είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση των υφιστάμενων και μελλοντικών προβλημάτων.

Το ζήτημα είναι το τεράστιο κενό πολιτικής σκέψης και έμπνευσης γι αυτά!

Πρόταση, σχέδιο, στρατηγική δεν βλέπουμε για νέα αρχιτεκτονική, νέο εργασιακό και κοινωνικό κεκτημένο, ουσία και ύλη που επιζητούν οι πολίτες όχι διακηρυκτικά αλλά συγκεκριμένα. Εδώ η κυβέρνηση αδυνατεί - η όποια "αντίστασή της" ωσονούπω στο αποτέλεσμα - και ρίχνει την ευθύνη εκτός ενώ η ΝΔ κρύβεται πίσω από το 50+1 για τις απεργίες. Δηλαδή και οι δύο ποντάρουν στον λαϊκισμό, αφού η τροφή του είναι η εφεύρεση "εχθρού" για να καλύπτεται η ανεπάρκεια και η ταμπακιέρα : ΣΣΕ, ομαδικές απολύσεις, τράπεζες, ιδιωτικοποίηση ενέργειας κλπ, να ενεργοποιούνται κοινωνικοί  αυτοματισμοί-που υφαίνουν στον αργαλειό του διπολισμού-για την συλλογή ψήφων.

Και όλα τα παρόμοια περισσεύουν σε αντεγκλήσεις με τα γνωστά: υποταγή, απόδραση, Greexit, εξεταστικές κλπ, "θεάματα" αφού ο "άρτος"  δεν προσφέρεται ούτε εικονικά πλέον στους πολίτες και ιδιαίτερα τους φτωχούς και αποκλεισμένους !

*Ο Σπύρος Παπασπύρος γεννήθηκε το 1961 στο Στένωμα Ευρυτανίας. Είναι Κοινωνιολόγος με Master στο δημόσιο managment. Έχει διατελέσει πρόεδρος και μέλος πολιτιστικών συλλόγων της Ευρυτανίας, του συλλόγου Ευρυτάνων σπουδαστών. Εργάζεται στο ΕΣΥ και εχει υπηρετήσει απο θέσεις ευθύνης στην Διοικηση μονάδων του, υπήρξε Προεδρος της ΠΟΕΔΗΝ και επι σειρά ετών της ΕΕ της ΑΔΕΔΥ. Σημερα είναι Συντονιστής Ομίλου επιστημονικού, κοινωνικού, πολιτικού προβληματισμού "ΑΚΤΙΔΑ", Πρόεδρος ΓΣ ΑΔΕΔΥ και μέλος Ευρωπαικής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής.

 

 

Γράφει η Χαρά-Χαρίκλεια Βλαχάκη

Άσχημο πράγμα να υπάρχει διαμάχη σε μια οικογένεια, εξίσου άσχημο και για ένα νομό όταν υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους ζήλια, κόντρα και διχασμός ...

Η Ευρυτανία είναι μία και μοναδική!

Το να προσπαθούμε να την διαμελίσουμε ηθελημένα ή μη, είναι απαράδεχτο.Οι μικροπρέπειες, οι προσωπικές προβολές, τα όποια χαζοσυμφέροντα, οι αιωρούμενες ανώνυμες και ατεκμηρίωτες λασπολογίες, δεν ταιριάζουν ούτε στην εικόνα της μα ούτε και στην ιστορία της.Στην ερώτηση από που είμαι απαντώ με καμάρι.-Από την Ευρυτανία!Δεν λέω από την Δυτική ή την Ανατολική, την Βόρεια ή την Νότια Ευρυτανία και δεν νιώθω καμία διαφορά αν ρωτήσω εγώ κάποιον και μου πει από όποιο χωριό της Ευρυτανίας και αν είναι..για μένα η χαρά είναι ίδια.. οι Δήμοι δεν έγιναν για να χωρίζουν νομούς, ούτε να βλέπουν αντιπάλους....τ' αδέλφια δεν πρέπει να έχουν έχθρα μεταξύ τους αλλά αγάπη και συνεργασία για το καλό όλων. 

Τι μπορεί να κερδίζει κάποιος προσπαθώντας να μοιράσει το νομό και να διχάσει τον κόσμο της?

Όλες οι πλευρές της έχουν να πουν και να δείξουν κάτι όμορφο και ξεχωριστό! Από την πρωτεύουσα και τα κεφαλοχώρια της , μέχρι και το πιο μικρό και απομακρυσμένο χωριουδάκι.... παντού υπάρχουν ενδιαφέροντα να τραβήξουν την προσοχή του κάθε επισκέπτη. Παντού υπάρχουν αξιόλογοι άνθρωποι, παντού υπάρχουν αξιοθέατα και ιστορικά μνημεία, φτάνει να αξιοποιηθούν και να προβληθούν σωστά... Η κάθε σπιθαμή γης της, η κάθε πέτρα της, η κάθε βουνοκορφή της, η κάθε ρεματιά της, η κάθε σπηλιά της, σε όποιο σημείο και αν βρίσκεται, όποιο υψόμετρο και αν έχει, είναι ιερή και ανήκει στην Ευρυτανία και τους Ευρυτάνες.

Γέννησε, φιλοξένησε και σκέπασε ήρωες και έχει ποτιστεί με το αίμα και το δάκρυ τους...ας σεβαστούμε την ιστορία της!

Η Ευρυτανία είναι η μάνα όλων των Ευρυτάνων και όπως κάθε μάνα θέλει τα παιδιά της αγαπημένα μεταξύ τους, έτσι και αυτή θέλει να βλέπει όλους τους Ευρυτάνες δεμένους σαν μια γροθιά! Μπορούμε να μοιράσουμε τις περιουσίες μας όπως εμείς θέλουμε και να αφήσουμε την μικρή μας πατρίδα αμοίραστη και στην ησυχία της. Της φτάνει η εγκατάλειψη και τα τόσα της προβλήματα που περιμένουν λύση....μια λύση που μόνο ενωμένοι μπορούμε να βρούμε ....

Τα χρώματα εδώ δεν έχουν θέση, δεν ζωγραφίζουμε πίνακα και ο τόπος μας δεν έχει ανάγκη από χρώματα.... είναι χορτάτος!!!!!!

Δεν είναι κανείς αρμόδιος ούτε και ικανός να της βάλει αόρατα συρματοπλέγματα, τα σύνορά της υπάρχουν και είναι για να την χωρίζουν από τους όμορους νομούς, δεν της χρειάζονται άλλα.Ο τόπος μας έχει ανάγκη από συνεργασία, ανοιχτά μυαλά, καινούργιες και δημιουργικές ιδέες, συνολικό αγώνα, αναγκαία και αποτελεσματικά έργα, ανάπτυξη, σωστή διαχείριση, κατάλληλη προβολή ...δεν έχει ανάγκη από διχασμό, αντιπαλότητα και προσωπικά οφέλη.Είμαι σίγουρη πως όλοι οι Ευρυτάνες, ανεξαρτήτου τόπου διαμονής, ιδεολογίας και ηλικίας, αγαπάμε τον τόπο που γεννηθήκαμε και προσδοκούμε το καλύτερο.

Αν δεν μπορούμε λοιπόν να συμβάλλουμε για το καλό της...ας μην της κάνουμε τουλάχιστον κακό.

 

Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017 14:20

"Το δάχτυλο στο μέλι"..

Γράφει ο Σπύρος Πεταρούδης 

Καθώς η αξιολόγηση 

Κλείνει από ώρα σε ώρα 

ο κόσμος ειναι ανάστατος ...

κι αναζητά τον Σώρρα !

 

Πάει ο Αρτέμης ...χάθηκε ...

Κι έχουμε μείνει μόνοι 

Και τωρα τους λογαριασμούς 

ποιός θα μας τους πληρώνει ;

 

Γιορτάζει την πρωταπριλιά 

το Σάββατο που φτάνει ...

Μα τώρα τι σκατά γιορτή

ο άνθρωπος θα κάνει ;

 

Τέτοιες γιορτές ανήμερα 

ο κόσμος τον θυμάται ...

Κι όλη η Ελλάδα χολοσκά

πού στρώνει ..που κοιμάται 

 

Ίσως να παρουσιαστεί  

Πριν έρθει  το Σαββάτο

Ψάχνει η Τατιάνα να τον βρεί

με τον Εβαγγελάτο ...

 

Ο Γιάννος ομως βρέθηκε !

Χωρίς νάναι χαμένος ...

Αυτός παλιά ηταν υπουργός.. 

εκεί πούναι ο Καμένος !

 

Σύντροφος Τσοχαντζόπουλου

Τσουκάτου και Μαντέλη..

Και κάπου κάπου έβαζε 

το δάχτυλο στο μέλι ..

 

Ως άνθρωπος δραστήριος 

είχε τα τυχερά του ...

Κι εκτός αυτού εργαζότανε

σκληρά και η  κυρά του 

 

Ηταν κι αυτή δουλευταρού

Δεν ηταν σαν τις άλλες ...

Ξύπναγε απ'τά χαράματα 

να καθαρίζει σκάλες 

 

Πάντα με τρόπο τίμιο 

με κόπο και ιδρώτα 

Βγάλανε κάποια χρήματα 

να ζήσουν πρώτα πρώτα ...

 

Και οταν λέμε βγάλανε  ... 

Τα βγάλανε απ την χώρα 

Και ζήσανε αυτοί καλά...

Και εμείς γλεντάμε τώρα 

 

Η προσφορά ανεκτίμητη 

του Γιάννου για τον τόπο ...

πολλές φορές μας έσωσε 

με τον δικό του τρόπο 

 

Χάριν σε τέτοιους υπουργούς 

ζούμε ευτυχισμένοι...

Και είμαστε όλοι σήμερα 

ταπί και χρεωμένοι 

 

Κάποτε τον δοξάζαμε ...

Τώρα τον καθηλώνουν ...

Μα Αρτέμηδες και Γιάννηδες 

πάντα θα ξεφυτρώνουν 

 

Κι εφόσον μέτρα έρχονται 

που θα παραμιλάμε ...

Τον Γιάνο θυμηθήκαμε 

Τα άλλα για να ξεχνάμε !

Γράφει ο Ηλίας Προβόπουλος

Εκείνος ο άνθρωπος που έχτισε ένα σπίτι για να στεγάσει την οικογένειά του, στην κορυφή ενός χωραφιού λίγο πιο κάτω από τον Αϊ-Λιά του Μαράθου Ευρυτανίας, στ’ Άγραφα, για ένα πράγμα ήταν σίγουρος όταν ράντισε με αίμα κόκορα τα υγρά θεμέλιά του: εκεί που αυτός σαν κλαρί φύτρωσε, εκεί θα έριχνε τη σπορά του και αν δεν έρχονταν τίποτα ανάποδοι καιροί, το ίδιο θα έκαναν και οι απόγονοί του στον αιώνα τον άπαντα...

Δεν είχε μυριστεί όμως τους καινούργιους αέρηδες που άρχισαν να φυσάνε παντού στην Ελλάδα τα χρόνια που ακολούθησαν τον τελευταίο μεγάλο σπαραγμό, τα σημάδια του οποίου όσο κι αν φρόντιζαν να κρύψουν αυτοί που τον έζησαν, τόσο αυτά έβγαναν ρίζες που δυνάμωνε η σιωπή τους και έπνιγαν, όπως ο κισσός τα αγριόδεντρα και τα βάτα τα αδούλευτα χωράφια. Κι ήταν αυτοί οι αέρηδες που όταν τους στέγνωσαν από ελπίδα, τους πήραν και τους άδειασαν μακριά, σε ξένους τόπους να ζήσουν και να προκόψουν με τέχνες άγνωστες και συμπεριφορές που ποτέ δεν διδάχτηκαν στον έρμο τον τόπο τους. 

   Το σπίτι που τόσος ιδρώτας αφιερώθηκε σε αυτό κλειδώθηκε και αφέθηκε στην τύχη του αλλά βρέθηκε ένας χωριανός απ’ αυτούς που έμειναν φύλακες στον  άδειο τόπο να το κάνει στάβλο για τα ζωντανά του κι έτσι διατηρήθηκε όρθιο και ακέραιο για λίγα χρόνια. Κάποια μέρα όμως αποφάσισαν οι τοπικοί άρχοντες να περάσει από εκεί ένας αγροτικός δρόμος, απ’ αυτούς που δεν έχουν νόημα και βεβαίως κανένα όφελος εκτός απ’ αυτό των πάντα δραστήριων εργολάβων. Έτσι πήρε φόρα στα τυφλά η μπουλντόζα και αφού πέρασε χωρίς το ποτάμι και ανέβηκε στην πλαγιά ξεκοιλιάζοντας χωρίς ντροπή τον τόπο και διαλύοντας χωρίς κανέναν σεβασμό τα αρχαία χωράφια όταν έφτασε δίπλα από το σπίτι κι ενώ είχε τόσο χώρο να περάσει έξυσε απαλά τη γωνιά με τα αγκωνάρια και το τραυμάτισε ανεπανόρθωτα. Από τον φόβο να μην πλακώσει τα ζωντανά του τότε το παράτησε και αυτός που το είχε κάνει στάβλο και σήμερα κανένας δεν έχει την τόλμη να δρασκελίσει το κατώφλι του ενώ είναι βέβαιο πλέον πως σε λίγα χρόνια, μόνο τα τσίγκια που αργούν κάπως να λιώσουν θα θυμίζουν ότι ο σωρός με τις πέτρες ήταν κάποτε σπίτι.  

Το γεγονός σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως αλλά κανένας δεν ήταν εκεί να διαβεβαιώσει πως όντως υπήρχε κάποιος στη θέση του χειριστή και έτσι όλοι πια πιστεύουν πως ένας ίσκιος, απ’ αυτούς που πλανιόνται μέρα και νύχτα στις ερημιές των Αγράφων ήταν στο τιμόνι!!!

Γράφει ο Αλέξης Καρδαμπίκης-Πρόεδρος Αδελφότητας Γρανιτσιωτών

Ολοι γνωρίζουμε ότι η ανεργία και στα χωριά μας ζεί και βασιλεύει. Ιδιαίτερα στις γυναίκες που επέλεξαν να παραμείνουν και να κάνουν οικογένειες στα χωριά μας, το θέμα έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Δεν ξέρω πόσα γυναικεία μεροκάματα γίνονται κάθε χρόνο στην Ευρυτανία και ιδιαίτερα στην περιοχή που αναπτύσσεται μεταξύ του Μέγδοβα και του Αχελώου, αλλά νομίζω ότι είναι ελάχιστα μέχρι και καθόλου. Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι, ότι η δραστηριότητα των γυναικών δεν μόνο οικονομικό θέμα, αλλά πρωτίστως κοινωνικό.

Χωρίς να διεκδικώ το αλάθητο και χωρίς να παραγνωρίζω τις δυσκολίες, κάνω την εξής πρόταση :

- Οι Δήμοι και η Περιφέρεια, να αποφασίσουν την χρηματοδότηση των συλλόγων να την κάνουν μόνο και αποκλειστικά με τη διάθεση προϊόντων που θα παράγονται από συνεταιρισμούς γυναικών. Τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς πολλές επιχορηγήσεις συλλόγων διατίθενται για προϊόντα εισαγωγής όπως Ολλανδικά σουβλάκια, ποτά, εισαγόμενες κλαρινοαρπακτές κ.λ.π. Δεν είναι καθόλου ευκατραφόνητο το ποσό που διατίθεται σε συλλόγους και επαγγελματίες .

- Να γίνουν 2 συνεργεία γυναικών παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων. Ένα πέρα από τον Αγραφιώτη ποταμό και ένα από τον Αγραφιώτη μέχρι το Μέγδοβα.

- Σε πρώτη φάση τα δυο συνεργεία θα μπορούν να λειτουργούν μέσα από το συνεταιρισμό των γυναικών Καρπενησίου. Αργότερα και εφόσον συμφέρει μπορούν να αυτονομηθούν και να εντάξουν την χρηματοδότηση των επενδύσεων που πρέπει να γίνουν στον αναπτυξιακό νόμο

- Οι γυναίκες που θα ενταχθούν σε αυτές τις ομάδες θα έχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις και η παραγωγή των προιόντων θα γίνεται με συγκεκριμένες παραδοσιακές συνταγές και προδιαγραφές

- Σε πρώτη φάση και μέχρι να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες χρηματοδοτήσεις, τα παραδοσιακά προϊόντα θα μπορούν να τα παράγουν στο σπίτι τους τηρώντας πάντα την Ευρυτανική παράδοση και τις προδιαγραφές που θα οριστούν.. Πίτες, τραχανάς, χυλοπίτες, γλυκά, λικέρ, συσκευασμένη ρίγανη, τσαι κλπ.

- -Αυτό που χρειάζεται σε πρώτη φάση είναι η εξασφάλιση 2 μεγάλων ψυγειοκαταψυκτών για αποθήκευση των προϊόντων

- Στις εκδηλώσεις που θα γίνονται οι ιδιες οι γυναίκες θα αναλαβαίνουν το σέρβις, καθώς και την πώληση των προϊόντων τους σε ειδικό χώρο και σιγά – σιγά τα προϊόντα πρέπει να μπούν και στα τοπικά καταστήματα και να συμμετέχουν για την πώληση και προβολή τους και σε εκδηλώσεις εκτός Ευρυτανίας. 

- Παράλληλα μέσω ιστοσελίδας θα μπορούν να στέλνουν τα προϊόντα τους σε όλο τον κόσμο , όπως ήδη κάνουν σε γειτονικά μας μέρη.

- Το όφελος θα είναι σημαντικό γιατί τα χρήματα που θα εισπραχθούν από τη δραστηριότητα των γυναικών, θα πέσουν πάλι στην τοπική αγορά και έτσι θα έχουμε πολλαπλό όφελος.

-Εφόσον συμφωνήσουμε στο στόχο, μπορούμε να διεκδικήσουμε ποιοτική χρηματοδότηση και προνομιακές επιδοτήσεις που είναι διαθέσιμες για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. όπως το "HORIZON 2020" ("Ορίζοντας 2020") και το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020

 

Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017 12:18

"Διλλήματα πολιτισμού"

 

Γράφει ο Σπύρος Παπασπύρος

Πρόσφατα γνώρισα μια αξιόλογη ομάδα καθηγητών των ΤΕΙ Θεσσαλίας και φοιτητών στην Καρδίτσα. Από τα αρωματικά, φαρμακευτικά είδη της πλούσιας βιοποικιλότητας της ελληνικής γής μέχρι την φέτα ή τα δρύινα βαρέλια, την επιχειρησιακή οργάνωση και επιστημονική υποστήριξη της αγροτικής παραγωγής κ.α. διακρίνει κανείς την φιλοδοξία επιστημόνων και παραγωγών να ανοίξουν τους σύγχρονους δρόμους με σύνθεση της παράδοσης, της γνώσης, της νεωτερικότητας παρά την απουσία εθνικής στρατηγικής και πολιτικής βούλησης. Τα πιστοποιημένα  προϊόντα με γνήσια την ελληνική αλυσίδα -χωρίς βαπτισμένο γάλα, ζώα ή καλό κρασί με ξένα είδη ποικιλιών- ως στόχο της προσπάθειας, με ιθαγένεια που δημιουργεί υπεραξία.

25η Μαρτίου: επαναστατικότητα ιδεών και  πράξεων, πρωτοπορία  Ρήγα -που ο διαφωτισμός ή η γαλλική επανάσταση γονιμοποιήθηκαν στην αρχαιοελληνική φιλοσοφία- για άμεση δημοκρατία, συγκρότηση κράτους και συντάγματος. Όμως διερωτάται κανείς τώρα που  βιώνουμε  έκπτωση αξιών και πολιτικών, τι πολιτισμό αναζητούμε (άν) προσδοκούμε και πως.

Ανάμεσα στην Δύση και την Ανατολή με την πρώτη να απομακρύνεται από την σύζευξη με την ελληνική φιλοσοφία που έδωσε κάλλος, ψυχή και πνεύμα, ελευθερίες και ύφανση κοινών πολιτισμικών παραδόσεων- σήμερα που ο αντι-ευρωπαισμός είναι στην γειτονιά μας με ταχύτητα μετατροπής της σε Μέση Ανατολή -εμείς, η Ευρώπη, η Δύση, ο κόσμος, τι ζητούμενο έχουμε; Χωρίς συλλογικούς δεσμούς, με αποξένωση, σύγχυση ή συνεχείς αποπροσανατολισμούς, με μνημειώδη αλλαγή νοημάτων στις έννοιες των λέξεων δηλ. με μνημονιακό ακρωτηριασμό της ίδιας της γλώσσας, τι φιλοδοξούμε;

Ο Αριστοτέλης έλεγε πως οι "Έλληνες είναι αθάνατοι" αφού "δεν περιορίζεται η φιλοδοξία τους μέχρι το δυνατό". Προφανές, αφού παρά τους χαλεπούς καιρούς υπάρχουν δυνάμεις που επιμένουν, παλεύουν στο δυνατό και καταφέρνουν να το καθιστούν εφικτό, να προχωράνε με εφευρετικότητα , όσο κι αν οι πολιτικές έχουν εκπέσει στην διαχείριση και την λογιστική. Από τον μύθο, την Οδύσσεια, τις τραγωδίες του Αισχύλου ή την ποίηση του Ησίοδου, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα μέχρι τον Καστοριάδη, τον Περικλή, τον Καποδίστρια, τον Χαρ. Τρικούπη, τον Ελ. Βενιζέλο ή τον Κ. Καραμανλή της μεταπολίτευσης και τον Ανδρέα Παπανδρέου η διαδρομή, οι διαφορές, η χρονική απόσταση δείχνει "μεγάλη" αλλά, υπάρχει "κοινός" παρανομαστής: η μάχη της ιθαγένειας στην σκέψη, την στάση, τις επιλογές σε κρίσιμες στιγμές.Αυτό είναι  το μεγάλο ζητούμενο του πολιτισμού για επιβίωση και ζωή με αξιοπρέπεια, περηφάνια, νόημα και ποιότητα.

Μπορεί -όπως διδάσκει και αποδεικνύει η ιστορία- "ο πολιτισμός να είναι προϊόν συγκρούσεων, γεγονότων, εξελίξεων κάθε είδους" και σε μεγάλο βαθμό ή ολοσχερώς να ταυτίζονται τα συμβαίνοντα στην είσοδο του αιώνα με την ιστορική ερμηνεία. Την εποχή που δυτικές οντότητες επιστρέφουν σε εθνική εσωστρέφεια -και αυξάνεται η παρακμή με την λαϊκίστικη δεξιά και ακροδεξιά, ή την  αλχημιστική "αριστερά"- η πρόκληση αφύπνισης  του ανθρωποκεντρικού αρχαιοελληνικού πολιτισμού είναι παρούσα. Η σκέψη του Σωκράτη, η γνώση του Ηράκλειτου, η διασταύρωση του Ρήγα δηλ. της ελληνικής γής και πάλι σε ένα "κόσμο γεμάτο θαύματα" χωρίς φάρους πολιτισμού αφού" το πιο θαυμάσιο ο άνθρωπος",  όπως σημείωνε ο Σοφοκλής, φαίνεται εκτός επίκεντρου στους κυρίαρχους, ποικιλόμορφους, ανταγωνισμούς. 

Η Ευρώπη πρέπει να σεβαστεί στην πράξη τον πλουραλισμό και να βρεί βηματισμό σύγκλισης. Οι ΗΠΑ να αποδεχτούν την διαφορετικότητά της και η Ρωσία να απεμπλακεί  από αισθήματα "παρία" που την απομακρύνουν από συμμαχίες διαχρονικής αξίας και παράδοσης, γιατί -σε ένα τοπίο και θρησκευτικού φανατισμού- μπορεί να προσθέσει προβλήματα. Παράλληλα η Κίνα απαιτείται να είναι ενεργή στην επίλυση των οικουμενικών και όχι  να κινείται μόνο να "παίρνει"!  Επομένως άνευ αρχαιοελληνικού πνεύματος στο μεταίχμιο των "αδιεξόδων"  με ποιό Θουκυδίδη, και "ιθαγένεια" πολιτισμού πορευόμαστε;

 

Γράφει ο Μενέλαος Παπαδημητρίου

Τη μέρα της Εθνικής Εορτής της 25ης Μαρτίου - Εορτή της Χριστιανοσύνης με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και Εορτή του Ελληνισμού με την Επανάσταση του 1821 για την απελευθέρωση από τον επί 400 χρόνια ζυγό των Τούρκων - έχουμε χρέος πάντα να φέρουμε στη μνήμη μας τους Μεγάλους Κλεφταρματολούς – Επαναστάτες που τράβηξαν μπροστά για την Ελευθεριά !!!

Πρώτος και μεγαλύτερος όλων ο ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ, ο Αετός των Αγράφων, το Λιοντάρι της Κλεφτουργιάς - που με την άφταστη παλληκαριά, τους άθλους του και το μαρτυρικό θάνατο απόδειξε πως αποκτιέται η Λευτεριά - έγινε θρύλος, έγινε τραγούδι, έγινε ποίημα, έγινε ταινία, παίχθηκε από το Θέατρο Σκιών, πλειάδα συγγραφέων και ιστορικών (ξένοι Φιλέλληνες και Έλληνες) έγραψαν για τον Ήρωα και τα κατορθώματά του, κέρινο δε ομοίωμά του βρίσκεται στο μουσείο της Ελληνικής Ιστορίας του Παύλου Βρέλλη στο Μπιζάνι Ιωαννίνων.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ (1775 - 1808) ήταν το πραγματικό του όνομα και γεννήθηκε στο Μύρεσι (Μάραθο) Ευρυτανίας.Ήταν ο πιο ξακουστός κλέφταρματωλός, που έδρασε επί τουρκοκρατίας στα προεπαναστατικά χρόνια στις περιοχές των Αγράφων και του Ορεινού Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας.Κατάγονταν από Σαρακατσαναίϊκη αγροτοκτηνοτροφική οικογένεια των Αγράφων και πατέρας του ήταν ο αρχιτσέλιτσέλιγκας Γιάννης Μακρυγιάννης από το Πετροβούνι (Βασταβέτσι) των Τζουμέρκων, η μητέρα του ήταν η Αρετή και είχε άλλα τρία αδέρφια (τον Γιώργο Χασιώτη που γεννήθηκε στα Χάσια, τον Κώστα Λεπενιώτη που γεννήθηκε στη Λεπενού Αιτωλοακαρνανίας, τον Μήτρο η Κούτσικο και μία αδερφή την Κατέρω).

Η οικογένεια του ξεκαλοκαίριαζε στ'; Άγραφα και στα Τζουμέρκα και τον χειμώνα διαχείμαζε στη Λεπενού . Συγγενείς του επίσης ήταν ο Γιώργος Τσόγκας ,ο Δημοτσέλιος, ο Καραϊσκάκης και πολλοί άλλοι καπεταναίοι.Εκεί κάποια στιγμή ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ και η οικογένειά του κατηγορήθηκαν για ζωοκλοπή από έναν ενοικιαστή βοσκοτόπων του Αλή Πασά που ονομάζονταν Γιάγκος Καραγκούνης.Ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ πιάστηκε με την παραπάνω κατηγορία ,βασανίσθηκε και στάλθηκε στα Γιάννενα στο Αλή Πασά . Ο Αλή Πασάς ζήτησε και έλαβε λύτρα από το πατέρα του για να τον αφήσει ελεύθερο. Αυτή η περιπέτεια ήταν η αιτία που ο Κατσαντώνης αποφάσισε να βγει στο κλαρί για να ξεπλύνει τη ντροπή της οικογένειάς του.

Καμάρωνε το νουνό του ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΠΛΑ για τα κατορθώματά του κατά των Τούρκων και έδειχνε την επιθυμία του για να βγεί στο βουνό κλέφτης.Τότε είναι που η μάνα του Αρετή, για να μη φύγει από κοντά της, του’ λεγε:<< κάτσε Αντώνη, κάτσε Αντώνη μου>> και έτσι πήρε το όνομα ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ και έμεινε με αυτό στην Ιστορία!!!Όταν ο ΔΙΠΛΑΣ είδε το γενναίον του βαφτισιμιού του – υπερήλικας πλέον – του παρέδωσε την αρχηγία του νταϊφά του.Στο νταϊφά του ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗ πέρασαν οι μεγαλύτεροι της Κλεφτουργιάς και πρώτος και καλύτερος ο μετέπειτα Πολέμαρχος Γεώργιος Καραϊσκάκης.

Ο ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ λέγεται πως στην κούνια του ευλογήθηκε από τον Πατροκοσμα για αυτό και η ευλογία έπιασε και είχε βαθιά πίστη στο Θεό και αστείρευτη θρησκευτική κατάνυξη εκπληρώνοντας τάματα στις εκκλησιές και στα μοναστήρια όπου στρατωνίζονταν.Ο ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ παρά το μικρόσωμον και το ασθενικόν ήτο εξαιρετικά ευκίνητος. Στον Αχελώο, στη Χούνη Αιτωλοακαρνανίας και στη θέση Κρεμαστά, κοντά στο φράγμα, σε ένα σημείο - σε ένα στένεμα λέγεται ακόμα σήμερα η τοποθεσία <το πήδημα του Κατσαντώνη>. Μόνος αυτός το πέρασε με άλμα κυνηγημένος από τους Τουρκαλβανούς του Αλή Πασά επειδή σκότωσε έναν αρβανίτη.

Αποτέλεσμα εικόνας για κατσαντωνης 1821

Όταν ο Αλή Πασάς συνέλαβε, βασάνισε και σκότωσε τους γονείς του Κατσαντώνη για να τον αναγκάσει να παραδοθεί, ο Κατσαντώνης μαθαίνοντας για το θάνατό τους και θυμούμενος τις παρακλήσεις της μάνας του να μη βγεί κλέφτης - έδωσε όρκο για να λάβει εκδίκηση και από τότε ο πόλεμος έγινε σκληρός ,ανελέητος.

Νικηφόρες Μάχες που έδωσε με τους κλέφτες του εναντίον των ασκεριών του Αλή Πασά.

• 1803- Μάχη στη Τριφύλλα Κλειστού (Νεράιδας) εναντίον 300 Τουρκαλβανών υπο τις διαταγές του δερβέναγα Ιλιάσμπεη.

• 1803- Μάχη στο Κεράσοβο εναντίον 500 Τουρκαλβανών και θάνατος του Ισλιάμπεη

• 1804 - Μάχες στις Γούστρες Ξηρόμερου και στη Κατούνα εναντίον 500 Τζοχανταραίων υπο τις διαταγές των Γιουσούφ Αράπη και Κατζού Μουσταφάμπεη.

• 1806 - Μάχη στου Πουλιού τη Βρύση και της Τατάρνας εναντίον αγνώστου αριθμό Τουρκαλβανών με αρχηγό τον Χασάν Μπελούση και ενός δεύτερου σώματος Τουρκαλβανών που στάλθηκε προς βοήθεια του πρώτου με αρχηγό τον Μπεσίαρη Μπέη.

• 1806 – Μάχη στο Μαλατέικο λημέρι εναντίον 500 Τουρκαλβανών με αρχηγό τον δερβέναγα Αλούς Μπεράτη.

1806 – Μάχη στη περιοχή Ληστής εναντίον 300 Τζοχανταραίων του δερβέναγα Μπεκίρ Τζογαδούρου. Το 1805 -6 στην μάχη που έγινε στην θέση (Ληστής ) του Βάλτου εναντίον 300 Τζοχανταραίων με τον δερβέναγα ΜπεκίρΤζογαδούρο τραυματίζεται στο πόδι και πηγαίνει στη Λευκάδα να αποθεραπευτεί. 

Τότε γνωρίστηκε με τον Ιωάννη Καποδίστρια και άλλους οπλαρχηγούς. Εκεί ο Καποδίστριας και ο Ρώσος στρατηγός του πρότειναν να ενταχτεί στον Ρώσικο στρατό και η απάντησή του δεν άργησε: << Με χρειάζονται περισσότερο οι κλέφτες μου στα βουνά , παρά ο Ρωσικός στρατός>>.

Το 1807 έγινε γενική σύναξη όλων των καπεταναίων στην Λευκάδα με παρουσία του Καποδίστρια και του στρατηγού του ρώσικού στρατού Εμμανουήλ Παπαδόπουλου και του Δεσπότη Ναυπακτίας Ιγναντίου. 

Ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ προτάθηκε από όλους (Θ. Κολοκοτρώνης , Γ. Καραϊσκάκης ,Νικηταράς, Τζαβέλας κ.α.) και ανακηρύχτηκε ομόφωνα ως αρχηγός όλων των κλεφτών!!!

• 1807 - Μάχη στου Προσηλιάκου και ο θάνατος του Βεληγκέκα.

• Εδώ έχουμε το μεγαλύτερο κατόρθωμα του Κατσαντώνη που έκαμε τον Αλή Πασά να σκυλιάσει και να βυθιστεί σε βαρύ πένθος, αφού έχασε τον πιστότερο και καλύτερο διοικητή του, το δερβέναγα Βεληγκέκα ( υπαρχηγός του ο Γιουσούφ Αράπης). Ο Κατσαντώνης αντιμετώπισε εδώ υπερχιλίους Τουρκαρβανίτες.

•Να πώς τραγούδησε η λαϊκή μούσα το θάνατο του Bεληγκέκα:

"Δεν είν' εδώ τα Γιάννενα, δεν είν' εδώ ραϊάδες,

για να τους ψένεις σαν τραγιά, σαν τα παχειά κριάρια,

εδώ 'ναι λόγγοι και βουνά και κλέφτικα τουφέκια.

Τρία τουφέκια τώδωκαν, τα τρί - αράδ - αράδα,

Τόνα τον πήρε ξώδερμα και τ' άλλο στο κεφάλι

το τρίτο το φαρμακερό τον πήρε στην καρδιά του.

Το στόμα αίμα γιόμισε, τα χείλη του φαρμάκι ".

• 1807 - Μάχη στο «Γρεβενοδιάσελο» Βουλγάρας εναντίον του Άγο Μουχουρντάρη με 1000 Τούρκους στις διαταγές του. Σε αυτή τη μάχη πέθανε ο νονός και παππούς του Κατσαντώνη, που παρότι παραιτήθηκε από την ηγεσία του σώματος του υπέρ του εγγονού του, δεν εγκατέλειψε ποτέ τον αγώνα εναντίον των Τούρκων.

• 1808 - Μάχη στη Σπινάσα εναντίον 300 Τουρκαλβανών του Χασάν Μπελούση.

Ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ, αήττητος από τα ασκέρια του Αλή, αρρώστησε από ευλογιά και αποσύρθηκε στα βουνά των Αγράφων για να γιάννει.

Έδωσε την αρχηγία των κλεφτών στον αδερφό του Κώστα Λεπενιώτη και αυτός με τον αδερφό του Γιώργο Χασιώτη και πέντε παλικάρια του τράβηξε για τη Μονή του Αγιάννη και ύστερα σε μία σπηλιά πάνω από το Μοναστηράκι Ευρυτανίας, στην πλαγιά του βουνού Φούρκα. Εκεί είχε να αντιμετωπίσει τον ψηλό πυρετό που τον έψενε. Δεν φανταζόταν όμως πως ο Άγος Βασιάρης με 700 Τουρκαλβανούς θάβρισκε, μετά από προδοσιά, το κρυσφύγετό του και θα τον πολιορκούσε.

Για το ποιος πρόδωσε τη σπηλιά και τον Κατσαντώνη έχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλές εκδοχές.Κατά το πρωτοπαλλήκαρό του τον Καραγιαννάκη τον πρόδωσε μια γυναίκα που του πήγαινε τρόφιμα.Κατά τον Επ. Φραγίστα φέρεται ως προδότης ο τσοπάνος Ιωάννης Γκούρλιας, κατά δε τον Νικ. Κασομούλη ο Αθανάσιος Γκούρλιας.Ο Κ. Ράμφος γράφει ότι τον πρόδωσε κάποιος καλόγερος ονόματι Καρδερίνης, άποψη που ασπάσθηκε ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης.Ο Γιώργος Χασιώτης, παρακούει την παράκληση του Κατσαντώνη για να του κόψει το κεφάλι και να διαφύγει, παίρνει στους ώμους του τον άρρωστο αδερφό του και επιχειρεί ηρωϊκή έξοδο με τα πέντε παλικάρια τους να μάχονται σαν λιοντάρια.

Όμως η προσπάθεια απέλπιδα και πέφτουν στα χέρια των Τουρκαλβανών που τους μεταφέρουν αλυσοδεμένους στα Γιάννενα, στον Αλή Πασά.Κατά τη μεταφορά τους έσπευσε σε βοήθεια του ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗ ομάδα κλεφτών από το σώμα του Καραϊσκάκη, αλλά δεν πρόφτασαν να προσβάλλουν τον εχθρό και να τους απελευθερώσουν .

Φθάνοντας κοντά στη Βούλπη ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ, αγναντεύοντας τα αγαπημένα του βουνά των Αγράφων, φώναξε:

-Τούρκοι βαστάτε τ'; άλογο λίγο να ξαποστάσω,

για ν΄αγναντέψω στ΄Άγραφα ως τα Πετριλοχώρια, 

να χαιρετήσω τα βουνά και τις κοντοραχούλες 

ν΄αφήσω διάτα στα παιδιά, στον Κώστα Λεπενιώτη, 

σαν δείτε την γυναίκα μου ,το μοναχό παιδί μου 

πέστε τους πως με πιάσανε με μπαμπεσιά με δόλο, 

αρρωστημένο μ'; ήβρανε ,ξαρμάτωτο στο στρώμα 

ωσάν μικρό στην κούνια μου στα σπάργανα δεμένο.

Όταν τους εμφάνισαν στον Αλή Πασά, δόλιος πάντα ως ήταν και λογαριάζοντας τον άσχημο αντίκτυπο που θα είχε μια άνανδρη θανάτωσή τους, ζήτησε από τον ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗ την υποταγή και συνεργασία του και να του δώσει με φιρμάνι το αρματολίκι των Αγράφων.Όμως ο Σταυραετός των Αγράφων ως άλλος Αθανάσιος Διάκος, ορκισμένος και στα κόκκαλα των γονέων του που θανάτωσε ο Αλής και στο θάνατο του νονού του Βασίλη Δίπλα, δεν δέχθηκε τις προσφορές και προτίμησε το θάνατο.

Κι ο θάνατος ήρθε για τα δυο αδέρφια με τον φρικτότερο τρόπο.

Τους περίλαβαν, ενώ ο Αλής εθεάτο από το σεράϊ του, κάτω από τον πλάτανο οι γύφτοι με τα σφυριά και τα αμόνια κι άρχισαν το απαίσιο έργο τους τσακίζοντας τα κόκκαλα των ποδιών ενώ εκείνοι υπέμεναν καρτερικά τα βασανιστήρια στέλνοντας με το βλέμμα τους το χαιρετισμό στα περήφανα βουνά των Αγράφων.Ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ παρέδωσε το πνεύμα του εκεί στο αμόνι, ενώ το Γιώργο Χασιώτη τον αποκεφάλισαν.(απόσπασμα από το ποίημα του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη Ο ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ)

Εσείς όπου τον είδατε ψηλά στα κορφοβούνια , 

σταυραετοί και πέρδικες ,ξεφτέρια, χελιδόνια, 

ελάτε να του στήσετε τραγούδι μοιρολόγι. 

τον Κατσαντώνη πιάσανε ,κλάψτε πουλιά μου ,κλάψτε. 

Δυό γύφτοι τον εστρώσανε δεμένο στο αμόνι 

κι αρχίσανε με το σφυρί να τον πελεκάνε, 

Σκλήθρες πετάν τα κοκάλα ,σκορπάνε τα μεδούλια 

και κειός τηράει τα τον ουρανό και γλυκοτραγουδάει , 

Χτυπάτε με, πελεκάτε με , 

σκυλιά του Κατσαντώνη 

δεν τον τρομάζει ο Αλήπασας 

φωτιά ,σφυρί και αμόνι.

Αποτέλεσμα εικόνας για κατσαντωνης αγραφα

Η λαϊκή μούσα ακολούθησε τον ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗ (Αντώνης Μακρυγιάννης) από μικρό παιδί στα βοσκοτόπια των Αγράφων σ΄ όλη του σε όλη την διαδρομή ως κλεφταρματωλός κοντά στο νουνό του Βασίλη Δίπλα ως και την ώρα της σύλληψής του και του μαρτυρικού του θανάτου στα Γιάννενα – μαζί με τον αδερφό του Γιώργο Χασιώτη - από τους γύφτους του Αλή Πασά.

Στη μνήμη των κατοίκων της περιοχής των Αγράφων, της Αργιθέας, του Ορεινού Βάλτου, των Ραδοβυζίων και των Τζουμέρκων διατηρήθηκε το όνομα του οπλαρχηγού ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗ.

Ακόμα και σήμερα στα μέρη των Αγράφων ακούμε διάφορα τοπωνύμια που έχουν πάρει το όνομα του ηρωικού αυτού κλέφτη, όπως «Το γεφύρι του Κατσαντώνη», «Η βρύση του Κατσαντώνη», «Το ταμπούρι του Κατσαντώνη», «Η σπηλιά του Κατσαντώνη» ,<< Το πήδημα του Κατσαντώνη>> κ.α.

Του ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗ

Αυτού ΄που πας μαύρο πουλί, μαύρο μου χελιδόνι,

χαιρέτα μας την κλεφτουριά κι αυτόν τον Κατσαντώνη

πες του να κάτσει φρόνιμα κι όλο ταπεινωμένα,

δεν είν' ο περσινός καιρός, ο φετινός χειμώνας,

φέτος το πήρ' ο Αλή πασάς, το πήρ' ο Βεληγκέκας,

ζητάει κεφάλια κλέφτικα, κεφάλια ξακουσμένα.

Κι ο Κατσαντώνης το 'μαθε και το σπαθί του ζώνει

και παίρνει δίπλα τα βουνά, τα 'μορφα κορφοβούνια,

χαμπέρι στέλνει στην Τουρκιά, σ' αυτόν τον Βεληγκέκα:

όπου θα τα 'βρει τα παιδιά, ας τα 'βρει κι ας τα πάρει.

Εδώ είναι λόγγοι και βουνά και κλέφτικα ντουφέκια,

βαριά βροντούν, πικρά βαρούν, φαρμακερά πληγώνουν.

(από το “Πετρίλο” του Ν. Χόντζια)

Όπως δε γράφει ο από το Χωριό του Κατσαντώνη, το Μάραθο Ευρυτανίας, συγγραφέας Κώστας Π. Μπουμπουρής στον επίλογο του βιβλίου του Κατσαντώνης - Εποποιϊα και Θρύλος (έκδοση 2002)

<< Η άφταστη παλικαριά και ο φρικτός θάνατος του Κατσαντώνη και του αδερφού του Χασιώτη από τον αιμοσταγή σατράπη ενεργοποίησε στο έπακρο τη λαϊκή μούσα και τους έκανε τραγούδι, θρύλο, αφήγημα.Αν και δεν πρόφτασαν να δουν το θεριεμένο δένδρο της λευτεριάς, που αυτοί οι ίδιοι πότισαν με το αίμα τους, στάθηκαν πρωτομάρτυρες της απελευθέρωσης του Γένους απ΄ την σκλαβιά, ξεσκίζοντας το μαύρο πέπλο της με τ΄ αντρίκιο σπαθί τους>>.

Ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ με τους αγώνες του και τις νικηφόρες μάχες του ετοίμασε τη συνείδηση του λαού για τη Μεγάλη Επανάσταση του 1821 και την απελευθέρωση.

Ο ΚAΤΣΑΝΤΩΝΗΣ με τον αδερφό του Γιώργο Χασιώτη πότισαν με τον αίμα τους τις ρίζες του πλάτανου στα Γιάννενα, του δέντρου τις Λευτεριάς και εκείνο θέριεψε και μαζί του και ο αγώνας του Λαού μας για την Επανάσταση του 1821.

Και η Ελευθερία ήρθε με τους αγώνες και τις θυσίες όλων εκείνων των Ηρώων που έδωσαν τη ζωή τους για την Ελλάδα!!!

Τιμή και δόξα τους πρέπει!!!

 

Γράφει ο Σπύρος Παπασπύρος

Η έξοδος από την κρίση έχει -για να μην "ξεχνιόμαστε" στην κινηματογραφική εξέλιξη των επεισοδίων- και μια ακόμη θεμελιακή προϋπόθεση: την επίλυση της πολιτικής κρίσης.Σήμερα, ανάμεσα σε μια πελαγοδρομούσα συντηρητική  "αριστερά" και μια παρωχημένα δογματική δεξιά, επιχειρείται να στηθεί πόλωση ως το όχημα ενός νέου διπολισμού.Άραγε θεραπεύει αυτό τις ανισορροπίες ή υπερβαίνει τα πολιτικά αδιέξοδα αναζήτησης, αμφισβήτησης, εκπροσώπησης στην σχέση  πολιτών και πολιτικής ή μήπως ανοίγει λύσεις για τα ασφυκτικά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα;

Ο χώρος του δημοκρατικού σοσιαλισμού είναι κατακερματισμένος σε δυο περιοχές: η μία -"μικρή"- τα κόμματα και οι κινήσεις και η άλλη -η συντριπτικά μεγάλη- οι ανενεργές και αποστασιοποιημένες παραγωγικές, κοινωνικές  δυνάμεις της προόδου που δεν ανέχονται  τον παρασιτισμό και την διαμεσολάβηση πουθενά και πρωτίστως στην πολιτική.Η επαναδημιουργία του έχει χρησιμότητα; Αναμφίβολα ναι γιατί, εκτός των άλλων, αν οδηγήσει τις εξελίξεις το "διπολικό" σκηνικό μπορεί να επιφέρει πιο ολέθρια αποτελέσματα αφού, η μάχη δείχνει να περιορίζεται στην κατοχή και νομή της εξουσίας.

Ωστόσο το εγχείρημα -παρά τα τελευταία βήματα υπάρχουν περιθώρια για συνάντηση όλων-έχει δρόμο. Χρειάζεται σχέδιο και νέα στρατηγική για την χώρα με πρώτο στόχο την επανάκτηση της πολιτικής κυριαρχίας, ρυθμό και μεθοδολογία αλλά πρωτίστως δυναμική δηλ. επανενεργοποίηση της δεύτερης περιοχής.

Όλα αυτά σε ένα τοπίο ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας όχι και αισιόδοξο. Ένας νέος φορέας έχει, αντικειμενικά, δύο βήματα συν μία συνθήκη: πρώτον κοινό πρόγραμμα, δεύτερον σαφές πλαίσιο συμμαχιών με μίνιμουμ πρόγραμμα -ακόμη και για κυβερνήσεις εθνικής συνεννόησης- δομή και οργάνωση που ανταποκρίνεται στα πολιτικά που θα προκριθούν. Το οργανωτικό καθορίζεται από το Αξιακό, την πολιτική  που πρέπει να υποστηρίξει και να κατακτηθεί και επομένως έπεται και δεν προηγείται. Το ελληνικό Επινέ -όπως άλλωστε και το γαλλικό- περνάει από δύο σταθμούς: ένα συνέδριο για τα πρώτα και ένα για τα οργανωτικά, εκλογή ηγεσίας κλπ.

Κάπως έτσι έγινε και στην  Γαλλία-με την οποία έχουμε αρκετά κοινά γνωρίσματα-το ´69 στο Issy-les-Moulineaux το SFIO, το κόμμα του Ζαν Ζορές και του Λεόν Μπλουμ,  αποφάσισε και τη μετονομασία του σε PSF. Η διαδικασία αυτή αναγέννησης συνεχίστηκε και κορυφώθηκε με ένα άλλο συνέδριο, στο Épinay-sur-Seine. Εκεί ο Μιτεράν εκλέχτηκε γραμματέας. Απαιτείται στην διαδρομή αυτή -που δίνει χρόνο και για διεύρυνση των σχημάτων ή πρωτοβουλιών που συμμετέχουν-πολλοί να "σκοτώσουν πολλά που αγαπούν" αλλά εμποδίζουν ή είναι αχρείαστα και να αποδείξουν στην πράξη ότι μπορούν σε διαφορετική πραγματικότητα και γεγονότα να είναι ωφέλιμοι.

Το άνοιγμα και η ολοκλήρωση του πρώτου μέρους της διαδρομής μπορεί το φθινόπωρο, όπου και η συνταγματική αναθεώρηση είναι πρόκληση για το αν κατακτιούνται ενιαία τα προτάγματα. Το άλλο μέρος αντικειμενικά μετά τις εκλογές -που είναι ορατές στο χρόνο- όπου στην πράξη και μετεκλογικά μπορεί να αποδειχτεί η ακεραιότητα των λόγων στην πράξη.Άλλως η παράσταση είναι χωρίς νήμα και η ευκαιρία θα χαθεί. Ακόμη και στην μαγειρική ο θυμόσοφος λαός λέει: "η βιάση ψήνει το ψωμί μα δεν το καλοψήνει" (πολιτική πρόταση και συμφωνία) και συμπληρώνει: "σίγουρο ψωμί σε τρύπιο σακούλι" (οργανωτικό κέλυφος) που απλά τονίζουν ότι: οι βιαστικές ενέργειες δεν έχουν καλά αποτελέσματα και τα καλά και χρήσιμα χρειάζονται ανάλογη προσοχή και διαφύλαξη!

 

 

Επικοινωνήστε μαζί μας στο vimapoliti@gmail.com ή απευθείας στην φόρμα επικοινωνίας

Please, enter your name
Please, enter your e-mail address Mail address is not not valid
Please, enter your message